بسمه تعالي

ماه مبارك رمضان ، ماه نزول قرآن

شهر رمضان الذي انزل فيه القرآن هدي للناس وبينات من الهدي والفرقان.( بقره 185 )

ماه شعبان كه ماه رسول خداست باهمه زيبايي وارجمند يش سپري شد ( در واقع يك ماه ديگر از عمر ما گذشت ) وشهرالله وماه ميهماني خدا رسيد ونداي ملكوتي به گوش جان وجسم همه زمزمه شد كه ماه نزول قرآن وماه نزول خير وبركت ، ماه مغفرت ورحمت ، ماه نزول ملائكه درشب قدر، ماه آسماني شدن روزه داران وماهي كه شب قدر در آن قرار دارد ، فرارسيد. ماهي كه شب قدرش از هزار ماه بهتر ووالاتر است، ماهي كه به فرموده رسول خدا ( ص ) اول آن رحمت، ووسط آن مغفرت ، وآخر آن اجابت ونجات وآزادي از آتش است . من لايحضره الفقيه ، ج 2، ص 94

تعريف روزه :

روزه را اينگونه تعريف كرده اند :

روزه آن است كه انسان براي انجام فرمان خداوند عالم، ازاذان صبح تا مغرب از چيزهايي كه روزه را باطل مي كنند خودداري نمايد.  به نقل از رساله عمليه .

تعريف رمضان :

 رمضان؛ يعني سنگ گرم كه پاي روندگان مي‏سوزد و گويا در آن ماه جگر روزه داران از عطش مي‏سوزد. سوختن هواي نفس، وسوختن گناهان ( لغت نامه دهخدا )

سيما واهميت روزه در قرآن :

1-    وجوب روزه: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمنوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ[بقره/183

2-    روزه در امت‏هاي پيشين: كَما كُتِبَ عَلَي الَّذِينَ من قَبْلِكُمْ[بقره/183

3-    روزه عامل و سرچشمه تقوا و پرهيزكاري: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[بقره/183

4-    روزه در ايام معين (ماه رمضان): أَيّاماً مَعْدُوداتٍ[بقره/184

5- معاف بودن مريض و مسافر و ناتوان از روزه: فَمَنْ كانَ منكُمْ مَرِيضاً أَوْ عَلي سَفَرٍ فَعِدَّةٌ من أَيّامٍ أُخَرَ وَ عَلَي الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكِينٍ فَمنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ[بقره/184

6-خير بودن روزه براي انسانها: وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ[بقره/184

 7- موسم روزه در ماه رمضان: شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدي لِلنّاسِ وَ بَيِّناتٍ من الْهُدي وَ الْفُرْقانِ[بقره/185 

 8- هدف از تشريع روزه: بزرگ شمردن خداوند به خاطر نعمت هدايت و شكرگزاري او: وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ عَلي ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ[بقره/185

9- حلال بودن همسر در شب براي روزه‏داران: أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلي نِسائِكُمْ[بقره/ 187

10- مدّت روزه از سپيده صبح تا شب: ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَي اللَّيْل.  بقره/ 187 

سيما واهميت روزه در روايات اسلامي :                   

1-    قَالَ الصَّادِقُ(عليه السلام): سَمِعَ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه و آله) امْرَأَةً تَسُبُّ جَارِيَةً لَهَا وَ هِيَ صَائِمَةٌ فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ  (صلي الله عليه و آله) بِطَعَامٍ فَقَالَ لَهَا: كُلِي فَقَالَتْ: إِنِّي صَائِمَةٌ. فَقَالَ: كَيْفَ تَكُونِينَ صَائِمَةً وَ قَدْ سَبَبْتِ جَارِيَتَكِ إِنَّ الصَّوْمَ لَيْسَ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ[كافي، ج4، ص87].

2-  قَالَ الصَّادِقُ(عليه السلام): إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصِّيَامِ إِذَا كَانُوا بَنِي سَبْعِ سِنِينَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِيَامِ الْيَوْمِ فَإِنْ كَانَ إِلَي نِصْفِ النَّهَارِ وَ أَكْثَرَ مِنْ ذَلِكَ أَوْ أَقَلَّ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ وَ الْغَرَثُ أَفْطَرُوا حَتَّي يَتَعَوَّدُوا الصَّوْمَ وَ يُطِيقُوهُ فَمُرُوا صِبْيَانَكُمْ إِذَا كَانُوا أَبْنَاءَ تِسْعِ سِنِينَ بِمَا أَطَاقُوا مِنْ صِيَامٍ فَإِذَا غَلَبَهُمُ الْعَطَشُ أَفْطَرُوا[كافي، ج4، ص124.

هفت خصلت براي روزه داران:

3-قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): مَا مِنْ مُومِنٍ يَصُومُ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ حَاسِباً مُحْتَسِباً إِلا أَوْجَبَ اللَّهُ تَعَالَي لَهُ سَبْعَ خِصَالٍ أَوَّلُ الْخَصْلَةِ يَذُوبُ الْحَرَامُ مِنْ جَسَدِهِ وَ الثَّانِي يَتَقَرَّبُ إِلَي رَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَي وَ الثَّالِثُ يُكَفِّرُ خَطِيئَتَهُ أَ لا تَعْلَمُ أَنَّ الْكَفَّارَاتِ فِي الصَّوْمِ يُكَفِّرُ وَ الرَّابِعُ يُهَوِّنُ عَلَيْهِ سَكَرَاتِ الْمَوْتِ وَ الْخَامِسُ آمَنَهُ اللَّهُ مِنَ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ السَّادِسُ بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ وَ السَّابِعُ أَطْعَمَهُ اللَّهُ مِنْ طَيِّبَاتِ الْجَنَّة ِ[اختصاص مفيد، ص 37.

4- قَالَ الصَّادِقُ(ع):إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ عُتَقَاءَ وَ طُلَقَاءَ مِنَ النَّارِ إِلا مَنْ أَفْطَرَ عَلَي مُسْكِرٍ فَإِذَا كَانَ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ أَعْتَقَ فِيهَا مِثْلَ مَا أَعْتَقَ فِي جَمِيعِهِ[كافي، ج4، ص68

5- قَالَ الصَّادِقُ(ع):كَانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) أَوَّلَ مَا بُعِثَ يَصُومُ[كافي، ج4، ص90]

6- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):مَنْ أَدْرَكَ شَهْرَ رَمَضَانَ فَلَمْ يُغْفَرْ لَهُ فِيهِ فَمَاتَ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ[المقنعة، ص308].

7- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):اياكم شهر رمضان. شهر بركة فيه خير... ينظر الله الي تنافسكم و يباهي بكم ملائكته... فان الشقي من حرم فيه رحمة الله عزوجل[كنزالعمال، ج8، ص467

8- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): رجب شهر الله الاصم يصب الله فيه الرحمة علي عباده و شهر شعبان تنشعب فيه الخيرات و في أول ليلة من شهر رمضان تغل المردة من الشياطين و يغفر في كل ليلة سبعين ألفا فإذا كان في ليلة القدر غفر الله بمثل ما غفر في رجب و شعبان و شهر رمضان إلي ذلك اليوم إلا رجلا بينه و بين أخيه شحناء فيقول الله عز و جل أنظروا هؤلاء

 حتي يصطلحوا[عيون‏أخبارالرضا(ع)،ج2، ص71

ترجيب به معناي تعظيم است. شحناء دشمني كه دل كسي را پر كرده باشد.

9- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):لَوْ يَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِي رَمَضَانَ يَوَدُّ أَنْ يَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَةَ[فضائل الاشهرالثلاثة، ص140

10- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):إِنَّ الْجَنَّةَ لَتُزَيَّنُ لِرَمَضَانَ من الْحَوْلِ إِلَي الْحَوْلِ[مستدرك‏الوسائل، ج7، ص424].

11- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):اذا دخل شهر رمضان امر الله حملة العرش ان يكعوا عن التسبيح و يستغفروا الامرة محمد و المؤمنين[كنز، ج8، ص479

12- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):إِذَا كَانَ أَوَّلُ لَيْلَةٍ من شَهْرِ رَمَضَانَ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي‏لِجَبْرَئِيل انْزِلْ إِلَي الارْضِ فَغُلَّ فِيهَا مَرَدَةَ الشَّيَاطِينِ حَتَّي لا يُفْسِدُوا عَلَي عِبَادِي صَوْمَهُمْ[بحارالانوار، ج93، ص348

فضيلت ماه رمضان :

1-اول ماه رمضان رحمت است : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَةٌ وسط آن مغفرت است : وَ وَسَطُهُ مَغْفِرَةٌ وآخر آن نجات از دوزخ است : وَ آخِرُهُ إِجَابَةٌ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّارِ[من‏لايحضره‏الفقيه، ج2، ص94

2- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): شَعْبَانُ الْمُطَهِّرُ وَ رَمَضَانُ الْمُكَفِّرُ إِنَّ رَجَباً شَهْرُ اللَّهِ الاصَمُّ وَ شَعْبَانَ تُرْفَعُ فِيهِ أَعْمَالُ الْعِبَادِ[مستدرك‏الوسائل، ج7، ص544

3- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): شَعْبَانُ شَهْرِي وَ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرُ اللَّهِ[ثواب‏الاعمال، ص59]

 4- قَالَ الصَّادِقُ(ع): فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ[كافي، ج4، ص65

 عن الصادق(ع): رأس السنة شهر رمضان.

سه روز قبل از ماه رمضان بلال به فرمان رسول الله(ص)در بين مردم ندا مي‏دهد و همه جمع مي شوند و حضرت به منبر مي‏روند و درباره ماه رمضان مي‏فرمايند :

أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ هَذَا الشَّهْرَ قَدْ خَصَّكُمُ اللَّهُ بِهِ وَ حَضَرَكُمْ وَ هُوَ سَيِّدُ الشُّهُورِ لَيْلَةٌ فِيهِ خَيْرٌ من أَلْفِ شَهْرٍ تُغْلَقُ فِيهِ أَبْوَابُ النَّارِ وَ تُفَتَّحُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجِنَانِ فمن أَدْرَكَهُ وَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ وَ من أَدْرَكَ وَالِدَيْهِ وَ لَمْ يُغْفَرْ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ وَ من ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ فَلَمْ يَغْفِرِ اللَّهُ لَهُ فَأَبْعَدَهُ اللَّهُ[كافي، ج4، ص67].

همچنين در بحارالانوار ، ج 94 ، ص356 خطبه مهم پيامبر اكرم (ص) در مورد ماه مبارك رمضان آمده است.

حوادث تاريخي درماه مضان :

1- ولايت عهدي امام رضا(ع)به نقل شيخ مفيد

2- جنگ تبوك در سوم ماه رمضان

3 -وفات ابوطالب، هفتم ماه

4- وفات حضرت خديجه، دهم  

5- عقد برادري و اخوت، دوازدهم ماه

6- ولادت امام مجتبي، پانزدهم ماه

7- جنگ بدر، هفدهم يا نوزدهم

8- فتح مكه، بيستم ماه

9- شهادت حضرت علي(ع)، بيست و يكم ماه

10- ياد حضرت ولي عصر(عج) : سفارش شده در تمام روزها و شبهاي ماه رمضان، دعا براي امام زمان(عج)، شب قدر ملائكه خدمت حضرت مي‏رسند.

* آيت الله صافي: از جمله وظايف مهم شب قدر، تجديد عهد با ولي امر است و خواندن دعاي فرج

* محدث قمي، دعاي( اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ ) را از اعمال شب قدر نوشته است

11-جنگ نهروان 24 رمضان

12- فتح اندلس، درسهايي غم‏انگيز و عبرت‏آميز. فرماندهان به دنبال عياشي، جوانان به دنبال دخترها و شراب، مسجدها تبديل به كليسا، قرآنها در آتش سوخت و....

سيما واهميت روزه :

1- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ: " يَا جَابِرُ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ من صَامَ نَهَارَهُ وَ قَامَ وِرْداً من لَيْلِهِ وَ عَفَّ بَطْنُهُ وَ فَرْجُهُ وَ كَفَّ لِسَانَهُ خَرَجَ من ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ من الشَّهْرِ فَقَالَ جَابِرٌ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا أَحْسَنَ هَذَا الْحَدِيثَ ؟! فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): "يَا جَابِرُ وَ مَا أَشَدَّ هَذِهِ الشُّرُوطَ"[كافي، ج4، ص87

2- قال النبي(ص): من صام يوما من رمضان فسلم ثلاثه، ضمنت له الجنه علي ما يه سوي الثلاث لسانه و بطنه و فرجه[كنزالعمال، ج8، ص481

3- قال النبي(ص): فضل الجمعه في شهر رمضان علي ساير الجمع كفضل رمضان علي ساير الشهور[كنزالعمال، ج8،

 4- قَالَ الْبَاقِرُ(ع): إِنَّ لِجُمَعِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَفَضْلا عَلَي جُمَعِ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) عَلَي سَائِرِ الرُّسُلِ (ع)[ثواب‏الاعمال، ص39

5- در حديثي از رسول الله(ص)است كه براي هر يك از روزهاي ماه رمضان اجرهاي فراواني نقل مي‏فرمايد.

 6- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): لا ترد دعوة الصائم[عده‏الداعي، ص128

7- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): قَالَ اللَّهُ تَعَالَي الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أُجْزَي بِهِ فَالصَّوْمُ يُمِيتُ مُرَادَ النَّفْسِ وَ شَهْوَةَ الطَّبْعِ الْحَيَوَانِيِّ وَ فِيهِ صَفَاءُ الْقَلْبِ وَ طَهَارَةُ الْجَوَارِحِ وَ عِمَارَةُ الظَّاهِرِ وَ الْبَاطِنِ وَ الشُّكْرُ عَلَي النِّعَمِ وَ الاحْسَانُ إِلَي الْفُقَرَاءِ وَ زِيَادَةُ التَّضَرُّعِ وَ الْخُشُوعِ وَ الْبُكَاءِ وَ حَبْلُ الالْتِجَاءِ إِلَي اللَّهِ وَ سَبَبُ انْكِسَارِ الشَّهْوَةِ وَ تَخْفِيفِ السَّيِّئَاتِ وَ تَضْعِيفِ الْحَسَنَاتِ وَ فِيهِ من الْفَوَائِدِ مَا لا يُحْصَي وَ كَفَي بِمَا ذَكَرْنَاهُ منهُ لمن عَقَلَهُ وَ وُفِّقَ لاسْتِعْمَالِهِ[مصباح‏الشريعة، ص135

8- قال النبي(ص): ثلاثه لايلومون عن سوء الخلق، المريض، و الصائم، و الامال العادل[كنزالعمال ج8، ص456

9- در روايات اهل سنت آمده كه هرگاه روزه دار ديد و نخورد و حتي در برابرش غذا خوردند و او استقامت كردصلي عليه الملائكه[كنز العمال، ج8، ص445

ولي ما گاهي مي‏گوييم امروز خوب بود از صبح تا شب يكسره خواب بودم!

10- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): الصَّائِمُ فِي عِبَادَةٍ وَ إِنْ كَانَ عَلَي فِرَاشِهِ مَا لَمْ يَغْتَبْ مُسْلِماً[كافي، ج4، ص64].

11- قَالَ أَمِيرُ الْمُومنينَ(ع): عليك بالصوم فإنه زكاة البدن و جنة لاهله[أمالي مفيد، ص220].

12- قَالَ الصَّادِقُ(ع): الشِّتَاءُ رَبِيعُ الْمُومن يَطُولُ فِيهِ لَيْلُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَي قِيَامِهِ وَ يَقْصُرُ فِيهِ نَهَارُهُ فَيَسْتَعِينُ بِهِ عَلَي صِيَامِهِ[أمالي صدوق، ص237

13- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً يُدْعَي الرَّيَّانَ لا يَدْخُلُ منهُ إِلا الصَّائِمُونَ[معاني الاخبار، ص409

 رياّن؛ يعني سيراب كننده، چون روزه دار تشنگي مي‏كشد 

14- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ كُلُّ أَعْمَالِ ابْنِ آدَمَ بِعَشَرَةِ أَضْعَافِهَا إِلَي سَبْعِمِائَةِ ضِعْفٍ إِلا الصَّبْرَ فَإِنَّهُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ فَثَوَابُ الصَّبْرِ مَخْزُونٌ فِي عِلْمِ اللَّهِ وَ الصَّبْرُ الصَّوْمُ[معاني الاخبار، ص409

15- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي وَكَّلَ مَلائِكَةً بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِينَ وَ قَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ(ع) عَنْ رَبِّهِ تَعَالَي ذِكْرُهُ أَنَّهُ قَالَ مَا أَمَرْتُ مَلائِكَتِي بِالدُّعَاءِ لاحَدٍ من خَلْقِي إِلا اسْتَجَبْتُ لَهُمْ فِيهِ[من لايحضره‏الفقيه، ج2، ص76

در حديث مفصلي امام سجاد (ع) چهل نوع روزه را براي زهري تشريح فرموده[بحار، ج93، ص259

16- قَالَ الصَّادِقُ(ع): لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ فَرْحَةٌ عِنْدَ إِفْطَارِهِ وَ فَرْحَةٌ عِنْدَ لِقَاءِ رَبِّهِ[كافي، ج4، ص65

17- قَالَ الْبَاقِرُ(ع): يُسْتَجَابُ دُعَاءُ الصَّائِمِ عِنْدَ الافْطَارِ[من لايحضره‏الفقيه، ج2، ص10619

18- قَالَ الصَّادِقُ(ع): لِلصَّائِمِ عِنْدَ إِفْطَارِهِ دَعْوَةٌ لا تُرَدُّ[الدعوات، ص27

19- تنها عبادتي است كه ديده نمي‏شود-

20- روزه، عبادتي سراسر خودداري است

تمام حسنات ده تا 700 برابر است مگر روزه كه خداوند طبق گفته رسول الله(ص)مي‏فرمايد:پاداش روزه تنها خداست

 21- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ[تهذيب‏الاحكام، ج4، ص152

اين روايت را شيعه و سني نقل كرده‏اند.[محجةالبيضاء جلد 2، ص121. بحار جلد96، ص249

22- امام صادق(ع): " ابوذر در كنار كعبه خودش را معرفي و مردم دورش جمع و فرمود: هر مسافري توشه‏اي براي سفر قيامت دارد، شما چه توشه‏اي داريد؟ يكي گفت: ارشدنا.فقال: صُمْ يَوْماً شَدِيدَ الْحَرِّ لِلنُّشُورِ وَ حُجَّ حَجَّةً لِعَظَائِمِ الامُورِ وَ صَلِّ رَكْعَتَيْنِ فِي سَوَادِ اللَّيْلِ لِوَحْشَةِ الْقُبُورِ"[من لايحضره‏الفقيه، ج2، ص282].

23-روزه سپر آتش است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):الصَّوْمُ جُنَّةٌ من النَّارِ[كافي، ج2، ص1825

24- حكمت آفرين است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):الصَّوْمُ يُورِثُ الحِكْمَةَ[إرشادالقلوب، ج1، ص203].

25- روزه تابستان، بهترين جهاد است: قَالَ الصَّادِقُ(ع):أَفْضَلُ الْجِهَادِ الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ[بحارالانوار، ج93، ص256

26- محروم از رمضان بدبخت است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):إنَّ الشَّقِيَّ من حُرِمَ غُفْرَانَ اللَّهِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْعَظِيمِ[أمالي صدوق، ص93

27- رمضان، سوزنده گناه است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):أَ تَدْرُونَ لِمَ سُمِّيَ شَعْبَانَ لانَّهُ يَنْشَعِبُ فِيهِ خَيْرٌ كَثِيرٌ لِرَمَضَانَ وَ إِنَّمَا سُمِّيَ رَمَضَانَ لانَّهُ تُرْمَضُ فِيهِ الذُّنُوبُ أَيْ تُحْرَقُ[مستدرك‏الوسائل، ج7، ص546

28-روزه زكات بدن است: قَالَ أَمِيرُ الْمُومنينَ(ع):لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الْبَدَنِ الصِّيَامُ[نهج‏البلاغه، حكمت 136

29-روزه دار مشمول دعاي فرشتگان است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَكَّلَ مَلائِكَتَهُ بِالدُّعَاءِ لِلصَّائِمِينَ[كافي، ج4، ص64

30- دعاي روزه دار مستجاب است، خوابش عبادت است، سكوتش تسبيح است، اعمالش چند برابر است.

31- قَالَ الْكَاظِمُ(ع): نوم الصائم عبادة و صمته تسبيح و دعائه مستجاب و عمله مضاعف[الدعوات، ص27

32- روزه طبع حيواني را آرام مي‏كند: قَالَ الصَّادِقُ(ع):الصوم يميت مراد النفس و شهوة الطمع و فيه صفاء القلب و طهارة الجوارح و عمارة الظاهر و الباطن[مصباح‏الشريعة، ص135].

33-روزه عواطف را تقويت مي‏كند. همه مردم مزه گرسنگي را لمس مي‏كنند

سَأَلَ هِشَامُ بْنُ الْحَكَمِ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ(ع) عَنْ عِلَّةِ الصِّيَامِ فَقَالَ: " إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ"[من لايحضره‏الفقيه، ج2، ص73

34-روزه، سنت سحر خيزي را در انسان به وجود مي‏آورد

35-روزه، رمز سلامتي است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):صُومُوا تَصِحُّوا[الدعوات، ص76

36- روزه، عامل اخلاص است: قَالَتْ فَاطِمَةُ(ع)فِي خُطْبَتِهَا:فَرَضَ اللَّهُ الصِّيَامَ تَثْبِيتاً لِلاخْلاصِ[علل الشرائع، ج1، ص248

37-روزه، عامل تقويت اراده است

38-روزه، زمينه ساز عدالت اجتماعي است

39- روزه، يادآور قيامت است: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَهُ[أمالي صدوق، ص93

40- رمضان، ماه رسيدگي به محرومان است؛ امام سجاد(ع)، هر غروب گوسفندي ذبح مي‏كرند و آبگوشت مي‏پختند و با ظرفها نزد محرومان مي‏بردند و خود با نان و خرما افطار مي‏فرمودند.[كافي، ج4، ص68

41- براي روزه داران درب مخصوص به بهشت وجود دارد : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً يُدْعَي الرَّيَّانَ لا يَدْخُلُ منهُ إِلا الصَّائِمُونَ[معانيالاخبار، ص409].

42-روزه امانت است.

انَما الصوم امانة فليحفظ احدكم امانته[محجةالبيضاء ج2، ص136]

43- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): لاصْحَابِهِ أَ لا أُخْبِرُكُمْ بِشَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ فَعَلْتُمُوهُ تَبَاعَدَ الشَّيْطَانُ منكُمْ كَمَا تَبَاعَدَ الْمَشْرِقُ من الْمَغْرِبِ قَالُوا بَلَي قَالَ الصَّوْمُ يُسَوِّدُ وَجْهَهُ وَ الصَّدَقَةُ تَكْسِرُ ظَهْرَهُ[كافي، ج4، ص 62

فلسفه روزه :

1- حضرت اميرالمومنين (ع) مي‏فرمايند: " رسول الله(ص)در شب معراج از خداوند سوال كرد كه:يَا رَبِّ وَ مَا مِيرَاثُ الصَّوْمِ؟ قَالَ: يُورِثُ الحِكْمَةَ وَ الحِكْمَةُ تُورِثُ الْمَعْرِفَةَ وَ الْمَعْرِفَةُ تُورِثُ الْيَقِينَ"[إرشادالقلوب، ج1، ص203

2- - قَالَ أَمِيرُ الْمُومنينَ(ع): وَ الصِّيَامَ ابْتِلاءً لاخْلاصِ الْخَلْقِ[نهج‏البلاغه، حكمت 2522 

3- قَالَ الرِّضَا(ع):عِلَّةُ الصَّوْمِ لِعِرْفَانِ مَسِّ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ لِيَكُونَ ذَلِيلا مُسْتَكِيناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً صَابِراً وَ يَكُونَ ذَلِكَ دَلِيلا لَهُ عَلَي شَدَائِدِ الاخِرَةِ مَعَ مَا فِيهِ من الانْكِسَارِ لَهُ عَنِ الشَّهَوَاتِ وَاعِظاً لَهُ فِي الْعَاجِلِ دَلِيلا عَلَي الاجِلِ لِيَعْلَمَ شِدَّةَ مَبْلَغِ ذَلِكَ من أَهْلِ الْفَقْرِ وَ الْمَسْكَنَةِ فِي الدُّنْيَا وَ الاخِرَةِ[من لايحضره‏الفقيه، ج2، ص73

4-خدا ترسي در ظاهر و باطن: لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[بقره/183

5- چشيدن فقر: قَالَ الصَّادِقُ(ع): إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ[من لايحضره‏الفقيه، ج2، ص73. : 73

6- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): صُومُوا تَصِحُّوا[الدعوات، ص766

7- روزه داراي مراتب است: فيض كاشاني: روزه چند درجه دارد

مراتب روزه :

روزه داراي مراتبي است . مرحوم فيض كاشاني فرموده : روزه چند درجه دارد:    

الف)خودداري از مفطرات

ب)خودداري از مفطرات و پرهيز از گناهان

ج)خودداري از مفطرات و پرهيز از گناهان و خالي بودن دل از غير خدا

1- روزه عوام: دوري از غذا و شهوت و آب

2- روزه خواص: دوري اعضا از گناه

3- روزه خواص خواص: دوري از عالم ماده و توجه به عالم معنا، دوري فكر و دل از انحراف و در حقيقت روزه قلب است[محجة البيضاء، ج2، ص131

8- قَالَتْ فَاطِمَةُ(ع): فِي خُطْبَتِهَا فَرَضَ اللَّهُ الصِّيَامَ تَثْبِيتاً لِلاخْلاصِ[عللالشرائع، ج1، ص248

9- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ عَلَيْكُمْ بِالْبَاهِ فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهُ فَعَلَيْكُمْ بِالصِّيَامِ فَإِنَّهُ وِجَاوهُ[كافي، ج4، ص180

10- قَالَ الْكَاظِمُ(ع): لِكُلِّ شَيْءٍ زَكَاةٌ وَ زَكَاةُ الاجْسَادِ الصَّوْمُ[كافي، ج4، ص63

11- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): صُومُوا تَصِحُّوا[الدعوات، ص71

12- قَالَ الْكَاظِمُ(ع): إذا نزلت بالرجل الشدة و النازلة فليصم فإن الله سبحانه يقول "اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ "(بقره/153) و الصبر الصوم[الدعوات، ص26

13- روزه شهوت و غضب را تعديل مي‏كند.[محجة البيضاء، ج5، ص157

14- خود داري از خواسته‏هاي مشروع، زمينه را براي خودداري از محرمات فراهم مي آورد.[مصباح الشريعه، ص135

15-روزه و تقويت اراده و استقامت

16- بار واژه صبر و 14 بار واژه صوم در قرآن آمده.

17- آزادي از شرك، چراكه تنها عبادت مخفي روزه است

18- روزه و قناعت و استقلال

19- مواسات و مساوات[فروع كافي، وسائل الشيعه، ج7، ص21

20- روزه و بهداشت معده و دستگاه گوارش.[اولين دانشگاه آخرين پيامبر، ج3، مع الطب في القرآن الكريم، (روش نوين براي درمان بيماري ها

21- روزه و قيامت

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَهُ[أمالي صدوق، ص93].

22- روزه و شكر نعمتها

روايتي از حضرت صادق(ع)در شرح مصباح الشريعه، ص136

23-روزه و نظم و انضباط،

قَالَ أَمِيرُ الْمُومنينَ(ع): وَ نَظْمِ أَمْرِكُمْ[نهج‏البلاغه، نامه 47

24- روزه و تنوع

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): سياحة أمتي الصيام[تأويلالايات‏الظاهرة، ص216

25ـ روزه و غفلت زدايي

قَالَ الْكَاظِمُ(ع): فَالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ من الضَّاحِكِ اللاعِبِ فِي الْيَوْمِ الَّذِي يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخِيبُ فِيهِ الْمُقَصِّرُونَ[كافي، ج4، ص181

26- تمرين اراده است

*  ژان ژاك روسو مي‏گويد:

1- بزرگترين اختلاف بين انسان و حيوان فهم و فكر نيست، بلكه اراده و اختيار است.

2- سخن ارزشي ندارد، اراده ارزش دارد.

3- اصل همت است نه قامت.

2-    همه خطاها و لغزشها به خاطر نداشتن اراده قوي است.

5- سعادت و بزرگي انسان مربوط به اراده اوست.

6- مقدرات انسان در كنار اراده اوست.

7- اراده، گنجي است در سينه مخفي.

26- روزه هر چند كه بر امتهاي پيشين نيز واجب بوده، ولي روزه ماه رمضان مخصوص انبياء بوده است.

 27- اهميت روزه به قدري است كه در روايات پاداش بسياري از عبادات را همچون پاداش روزه دانسته‏اند.

28- روزه باعث تقويت عاطفه است، چرا كه انسان روزه دار، درد و رنج ديگران را احساس مي‏كند0

29- زمينه ترك گناه را براي انسان آماده مي كند

اقسام روزه :

الف - روزه در گرما

1- قَالَ أَمِيرُ الْمُومنينَ(ع): حُبِّبَ إِلَيَّ الصَّوْمُ بِالصَّيْفِ وَ قِرَي الضَّيْفِ وَ الضَّرْبُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِالسَّيْفِ[مستدرك‏الوسائل، ج7، ص505

2- قَالَ الصَّادِقُ(ع): أَفْضَلُ الْجِهَادِ الصَّوْمُ فِي الْحَرِّ[بحارالانوار، ج93، ص256

3- قَالَ الصَّادِقُ(ع): من صام يوما في الحر فأصابه ظمأ وكل الله عز و جل به ألف ملك يمسحون وجهه و يبشرونه حتي إذا أفطر قال الله عز و جل ما أطيب ريحك و روحك ملائكتي اشهدوا أني قد غفرت له[ثواب‏الاعمال، ص52

ب- روزه كودكان

1- قَالَ الصَّادِقُ(ع): إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّلاةِ وَ الصِّيَامِ مَا أَطَاقُوا منهُ إِذَا كَانُوا أَبْنَاءَ سَبْعِ سِنِينَ[بحارالانوار، ج85، ص134

2- عَنِ الصَّادِقِ(ع): أَنَّهُ كَانَ يَأْمُرُ الصَّبِيَّ بِالصَّوْمِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ بَعْضَ النَّهَارِ فَإِذَا رَأَي الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ غَلَبَ عَلَيْهِ أَمَرَهُ فَأَفْطَرَ[دعائم‏الاسلام، ج1، ص194

ج- روزه مستحبي

1- درروايات هر ماه سه روز روزه مستحبي سفارش شده. آري، اگر ماشين هر ماه سرويس شود سالم‏تر است. قالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): من صَامَ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ من كُلِّ شَهْرٍ كَانَ كَمن صَامَ الدَّهْرَ لانَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ من جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها[دعائم‏الاسلام، ج1، ص283].

2- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): من صَامَ يَوْماً تَطَوُّعاً فَلَوْ أُعْطِيَ مِلْ‏ءَ الارْضِ ذَهَباً مَا وُفِّيَ أَجْرَهُ دُونَ يَوْمِ الْحِسَابِ[معاني الاخبار، ص409

3- روزه دار (روزه مستحبي) كه دعوت مومني را بپذيرد، مأجور است

4- روزه دار ، روزه مستحبي را به خاطر دعوت مؤمن و شاد كردن او افطار كند، و بر ميزبان هم منت نگذارد كه به خاطر شما افطار كردم، خدا ثواب يكسال روزه را به او مي دهد.

قَالَ الصَّادِقُ (ع) : من دَخَلَ عَلَي أَخِيهِ وَ هُوَ صَائِمٌ فَأَفْطَرَ عِنْدَهُ وَ لَمْ يُعْلِمْهُ بِصَوْمِهِ فَيَمن عَلَيْهِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ سَنَةٍ[كافي، ج4، ص150

5- قَالَ الصَّادِقُ(ع): فِطْرُكَ لاخِيكَ وَ إِدْخَالُكَ السُّرُورَ عَلَيْهِ أَعْظَمُ من أَجْرِ صِيَامِكَ[المحاسن، ج2، ص412

6- قَالَ الصَّادِقُ(ع): لافْطَارُكَ فِي منزِلِ أَخِيكَ الْمُسْلِمِ أَفْضَلُ من صِيَامِكَ سَبْعِينَ ضِعْفاً أَوْ تِسْعِينَ ضِعْفاً[كافي، ج4، ص151

7- قالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): من فِقْهِ الضَّيْفِ أَنْ لا يَصُومَ تَطَوُّعاً إِلا بِإِذْنِ صَاحِبِهِ وَ من طَاعَةِ الْمَرْأَةِ لِزَوْجِهَا أَنْ لا تَصُومَ تَطَوُّعاً إِلا بِإِذْنِهِ وَ أَمْرِهِ[كافي، ج4، ص151

8- همچنين است روزه فرزند بدون اذن والدين و عبد بدون اذن مولي.[فروع كافي، ج4، ص151

 همچنين در بَابُ كَرَاهَةِ صَوْمِ الضَّيْفِ نَدْباً بِدُونِ إِذْنِ مُضِيفِهِ وَ بِالْعَكْسِ.[وسائل الشيعة، ج10، ص528 رواياتي آمده است.

9- قالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): من صَلاحِ الْعَبْدِ وَ طَاعَتِهِ وَ نُصْحِهِ لِمَوْلاهُ أَنْ لا يَصُومَ تَطَوُّعاً إِلا بِإِذْنِ مَوْلاهُ وَ أَمْرِهِ وَ من بِرِّ الْوَلَدِ أَنْ لا يَصُومَ تَطَوُّعاً إِلا بِإِذْنِ أَبَوَيْهِ وَ أَمْرِهِمَا وَ إِلا كَانَ الضَّيْفُ جَاهِلا وَ كَانَتِ الْمَرْأَةُ عَاصِيَةً وَ كَانَ الْعَبْدُ فَاسِقاً عَاصِياً وَ كَانَ الْوَلَدُ عَاقّاً[كافي، ج4، ص151

تفسير آيه روزه :

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمنوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَي الَّذِينَ من قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[بقره/183

اي كساني كه ايمان آورده‏ايد بر شماروزه گرفتن حتمي است، همان گونه كه بر امت‏هاي قبل از شما حتمي بوده است تا شايد پروا كنيد.

در اين آيه وجوب روزه و بركات آن بيان شده است

مسلمانان همين كه هلال ماه شب اول رمضان را ديدند از طلوع فجر تا اول مغرب تمام ماه را بايد روزه بگيرند، روزه نيز همانند نماز و زكات و حج و جهاد و امر معروف و نهي از منكر در همه اديان بوده است. روزه گرفتن در ماه رمضان واجب و در عيد فطر و قربان حرام و در ساير ايام مستحب است. لكن روزه گرفتن در بعضي از روزهاي سال پاداش‏هاي فراواني دارد

بركات روزه :

1- تقوا: كسي كه سي روز تمرين كرد و نان و آب خودش را نخورد؛ قدرت كنترل نسبت به نان و آب مردم را خواهد داشت. در ماه رمضان آمار مفاسد و گناهان كم مي‏شود.

2- مقاومت روزه به ما ياد مي‏دهد كه مي‏توان مصرف را كم كرد و مي‏توان در برابر تهديد ابرقدرت‏ها زاهدانه زندگي كرد و زير بار فشارهاي اقتصادي ديگران نرفت

3- روزه، استراحتي به دستگاه گوارش است تا مواد زائد ذخيره بدن سوخته شود.

4- روزه، چشيدن مزه گرسنگي و تشنگي است كه انسان را به ياد گرسنگان و تشنگان مي‏اندازد.

5- روزه گرفتن ، به دل صفا مي‏دهد، همان گونه كه پرخوري و پرحرفي انسان را سنگ دل مي‏كند. كساني كه هميشه به هنگام ميل به غذا مشغول خوردن شده‏اند، مثل درختان كنار جوي آبند كه داراي چوبي بي دوامند.

آداب روزه

الف- حفظ زبان

1-حضرت رسول(ص) شنيد كه زن روزه داري به خادم خود ناسزا گفت، او را احضار كرد و فرمود: اين غذا را بخور. گفت: روزه هستم. حضرت فرمودند: كَيْفَ تَكُونِينَ صَائِمَةً وَ قَدْ سَبَبْتِ جَارِيَتَكِ[كافي، ج4، ص87

2- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):مَا من عَبْدٍ صَالِحٍ يُشْتَمُ فَيَقُولُ إِنِّي صَائِمٌ سَلامٌ عَلَيْكَ لا أَشْتِمُكَ كَمَا شَتَمْتَنِي إِلا قَالَ الرَّبُّ تَبَارَكَ وَ تَعَالَي اسْتَجَارَ عَبْدِي بِالصَّوْمِ من شَرِّ عَبْدِي فَقَدْ أَجَرْتُهُ من النَّارِ[كافي، ج4، ص88].

3- رسول خدا(ص)مي‏فرمايند:" خداوند درباره افرادي كه مورد فحش قرار مي‏گيرند و به احترام روزه جواب بد نمي‏گويند مي‏فرمايد: اسْتَجَارَ عَبْدِي بِالصَّوْمِ من عَبْدِي أَجِيرُوهُ من نَارِي وَ أَدْخِلُوهُ جَنَّتِي[ثواب‏الاعمال، ص51

ب- اجتناب از غيبت

1- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):من اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ يَقْبَلِ اللَّهُ تَعَالَي صَلاتَهُ وَ لا صِيَامَهُ أَرْبَعِينَ يَوْماً وَ لَيْلَةً إِلا أَنْ يَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُهُ[جامع‏الاخبار، ص146

2- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):من اغْتَابَ مُسْلِماً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ يُوجَرْ عَلَي صِيَامِهِ[جامع‏الاخبار، ص146

ج ـ مراقبت از چشم و گوش

1- قَالَتْ فَاطِمَةُ(ع): مَا يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ[دعائم‏الاسلام، ج1، ص268

2- قَالَ الرِّضَا(ع): قَدْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَي كُلِّ جَارِحَةٍ حَقّاً لِلصِّيَامِ فَمن أَدَّي حَقَّهَا كَانَ صَائِماً وَ من تَرَكَ شَيْئاً منهَا نَقَصَ من فَضْلِ صَوْمِهِ بِحَسَبِ مَا تَرَكَ منهَا[فقه‏الرضا(ع)، ص201

3- قال النبي(ص): خمس خصال يفطرن الصائم... الكذب و الغيبة و النميمه و النظر بشهوة و اليمين الكاذبه[نهج الفصاحه، جمله 1459

4- قال رسول الله(ص):انما الصوم امانة فليحفظ احدكم امانته و لما تلي قوله تعالي ان الله يامركم ان تؤدوا الامانات الي اهلها وضع(ص) يده علي سمعه و بصره فقال السمع امانة و البصر امانة[محجة البيضاء، ج2، ص136

آري، اين است ديد و بينش خداپرست و اين جهان بيني چه آثار مثبتي دارد.

آداب مراقبت از چشم و گوش :

قَالَ الصَّادِقُ(ع):إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ من الْحَرَامِ وَ الْقَبِيحِ وَ دَعِ الْمِرَاءَ وَ أَذَي الْخَادِمِ وَ لْيَكُنْ عَلَيْكَ وَقَارُ الصِّيَامِ وَ لا تَجْعَلْ يَوْمَ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ[كافي، ج4، ص87

د ـ قلب و فكر سالم

1- قَالَ أَمِيرُ الْمُومنينَ(ع):صوم القلب خير من صيام اللسان و صيام اللسان خير من صيام البطن[غررالحكم، ص176

2- قَالَ أَمِيرُ الْمُومنينَ(ع):صيام القلب عن الفكر في الاثام أفضل من صيام البطن عن الطعام[غررالحكم، ص176].

البته در تفسيراين گونه روايات بايد توجه شود كه معناي حديث اين نيست كه اگر قلب تو صاف و نهايت ساكت بود نيازي به روزه نيست.

هـ - ذكر و دعا

قَالَ الصَّادِقُ(ع):كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع) إِذَا كَانَ شَهْرُ رَمَضَانَ لَمْ يَتَكَلَّمْ إِلا بِالدُّعَاءِ وَ التَّسْبِيحِ وَ الاسْتِغْفَارِ وَ التَّكْبِيرِ فَإِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُمَّ إِنْ شِئْتَ أَنْ تَفْعَلَ فَعَلْتَ[كافي، ج4، ص 88

و ـ سحر خيزي

سنت سحرخيزي: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):تَسَحَّرُوا وَ لَوْ بِجُرَعِ الْمَاءِ أَلا صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَي الْمُتَسَحِّرِينَ[تهذيب‏الاحكام، ج4، ص198

وَ الْمُسْتَغْفِرِينَ بِالاسْحارِ[آل عمران/17

ز ـ خوشرفتاري با كارگر

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):خَفِّفُوا عَلَي الْمَمْلُوكِينَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ[مستدرك‏الوسائل، ج7، ص434

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):من خَفَّفَ عَنْ مَمْلُوكِهِ فِيهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ أَعْتَقَهُ من النَّارِ[دعائم‏الاسلام، ج1، ص268

ح  ـ رشد و سازندگي

امام صادق (ع) در حديثي مي‏فرمايند : لا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ [كافي، ج4، ص87

ط ـ اطعام و افطاري دادن

1- امام سجاد(ع)همين كه روزه بود گوسفندي ذبح و در خانه غذا و در خانه غذا تهيه و هنگام غروب سيني‏ها را حاضر و غذاي پخته براي مردم مي‏فرستاد ولي خودش با نان و خرما افطار مي‏كرد.[كافي، ج4، ص68

ي ـ اطاعت سياسي– خانوادگي

قَالَ الصَّادِقُ(ع):لا صيام لمن عصي الامام و لا صيام لعبد آبق حتي يرجع و لا صيام لامرأة ناشزة حتي تتوب و لا صيام لولد عاق حتي يبر[دعائم‏الاسلام، ج1، ص268

دستور العمل ها :

1- ياد خدا: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ.

 أمالي صدوق، ص93

2- ياد قيامت: وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَه . امالي صدوق، ص93

3- ياد محرومان: وَ تَصَدَّقُوا عَلَي فُقَرَائِكُمْ وَ مَسَاكِينِكُم . أمالي صدوق، ص93

تَحَنَّنُوا عَلَي أَيْتَامِ النَّاسِ يُتَحَنَّنْ عَلَي أَيْتَامِكُمْ

4- روابط خانوادگي يا عاطفي: وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُمْ وَ صِلُوا أَرْحَامَكُم. أمالي صدوق، ص93

5- حفظ زبان: وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَكُمْ. [أمالي صدوق، ص93

6- كنترل چشم و گوش: وَ غُضُّوا عَمَّا لا يَحِلُّ النَّظَرُ إِلَيْهِ أَبْصَارَكُمْ[أمالي صدوق، ص93

7- جبران گذشته‏ها: تُوبُوا إِلَي اللَّهِ من ذُنُوبِكُمْ. [أمالي صدوق، ص937

8- خانه تكاني: ظُهُورَكُمْ ثَقِيلَةٌ من أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُمْ. [أمالي صدوق، ص93

9- بازسازي: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):من حَسَّنَ منكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَي الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الاقْدَام. ُ[أمالي صدوق، ص93

10- رابطه با قرآن: من تَلا فِيهِ آيَةً من الْقُرْآنِ كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ من خَتَمَ الْقُرْآنَ فِي غَيْرِهِ من الشُّهُورِ

11- تمرين تمركز: أَفْضَلُ الاعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّه.

روزه ودعا :

ارتباط روزه با دعا

1- وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُومنوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ . بقره/186

آيه دعا بين آيات روزه آمده است.

2- اولين آيه پيام تقوي دارد.لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[بقره/183].

3- آخرين آيه نيز پيام تقوا است.لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ[بقره/187].

4- آيه دعا در اين بين، پيام رشد دارد.لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ[بقره/186].

5- در ماه رمضان براي دعا حساب جدائي باز شده است و براي اين ماه دعاهاي زيادي سفارش شده است، دعا در ماه رمضان مستجاب مي‏شود، تلاوت قرآن و دعا رابطه انسان با خداست، تلاوت يك آيه قرآن در ماه رمضان مثل خواندن تمام قرآن در غير ماه رمضان است، قرآن در ماه رمضان نازل شده. إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ[قدر/1

6- در ماه رمضان شب قدر وجود دارد كه عبادت در آن يك شب از عبادت هزار ماه بهتر است.  لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ من أَلْفِ شَهْرٍ[قدر/3

7- شب قدر يكي از سه شب 19 و 21 و 23 است و احتمال شب 23 بيشتر است.

8- در آن شب فرشتگان آسمان به زمين نازل و خدمت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه مي‏رسند و در آن شب سرنوشت تلخ و شيرين يك سال مردم تعيين مي‏شود.

آداب دعا كردن :

همانگونه كه براي تلاوت قرآن آدابي است نظير باوضو بودن، آرام خواندن و فكر كردن، براي دعا نيز آدابي است از قبيل 1- دعاي دست جمعي 2- دعا به ديگران قبل از دعاي براي خود 3- روبه قبله بودن 4- دست‏ها را در برابر صورت بلند كردن 5- و ده مرتبه يا الله گفتن 6- در حديث مي‏خوانيم هر كس مي‏خواهد دعاي او قبول شود بايد لقمه حلال بخورد 7- و قبل از دعا از لغزشهاي خود استغفار كند.

 گريه :

گريه از خوف خداوند از كمالات انساني است كه در قرآن و حديث سفارش زياد شده است. گريه از جوان ارزش بيشتري دارد، دل را صفا و انسان را با خدا آشتي و گناهان را مي‏بخشد. گريه نداشتن نشانه سنگدلي است. از بركات ماه رمضان مناجات‏ها و گريه‏ها و استغفارهاي آن است

حال چه كنيم :

1- خانه تكاني : ظُهُورَكُمْ ثَقِيلَةٌ من أَوْزَارِكُمْ فَخَفِّفُوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِكُمْ

2-تلاوت و قرائت قرآن: فَاسْأَلُوا اللَّهَ رَبَّكُمْ بِنِيَّاتٍ صَادِقَةٍ وَ قُلُوبٍ طَاهِرَةٍ أَنْ يُوَفِّقَكُمْ لِصِيَامِهِ وَ تِلاوَةِ كِتَابِهِ

3-نگاهي به محرومان: تَصَدَّقُوا عَلَي فُقَرَائِكُمْ

4-برداشتن توشه راه

5-افطاري دادن: من فَطَّرَ منكُمْ صَائِماً مُومناً فِي هَذَا الشَّهْرِ كَانَ لَهُ بِذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ عِتْقُ نَسَمَةٍ.

6-بهترين فرصت براي خودسازي: أَيُّهَا النَّاسُ من حَسَّنَ منكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَي الصِّرَاطِ.

7-ياد قيامت : وَ اذْكُرُوا بِجُوعِكُمْ وَ عَطَشِكُمْ فِيهِ جُوعَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ عَطَشَهُ

در داستان روزه گرفتن حضرت علي در سوره هل اتي آمده: إِنّا نَخافُ من رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً[دهر/10

8- بهترين عمل: الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ

9- بهترين عمل در حساس‏ترين زمان، آخرين لحظات شب قدر برابر با آمرزش و بصيرت.

پذيرايي خدا از مهمان به وسيله:

1-قرآن:

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ[بقره/185].

2-شب قدر:

لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ من أَلْفِ شَهْرٍ[قدر/3].

3-نزول فرشتگان:

تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ[قدر/4].

4ـ پاداش بي شمار:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاوكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ[أمالي صدوق، ص93

پذيرايي اينجا مقدمه پذيرايي ديگري است:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):من حَسَّنَ منكُمْ فِي هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ كَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَي الصِّرَاطِ يَوْمَ تَزِلُّ فِيهِ الاقْدَامُ[أمالي صدوق، ص93].

آري، مادر كه كودك را حمام مي‏برد، لباس او را در مي آورد، و آب گرم هم بر سرش مي‏ريزد، و همه اينها از لطف مادري است. خدا هم در ماه رمضان همسر را كه لباس است هُنَّ لِباسٌ لَكُمْ[بقره/187

از او دور مي‏كند و در فشار حرارت هم قرار مي‏دهد ولكن همه‏اش لطف است.

ويژگيهاي اين مهماني:

1- ميزبان خدا است.

2- مهمانان را شخصا دعوت كرده يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمنوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ[بقره/183].

3- در دعوت مقدمات پذيرش را مطرح كرده

4- كَما كُتِبَ عَلَي الَّذِينَ من قَبْلِكُمْ[بقره/183].

5- أَيّاماً مَعْدُوداتٍ[بقره/184].

6- براي معذورين ايام ديگري كه خودشان بخواهند در نظر گرفته شده.

7- در اين مهماني ميزبان نه مجبور است و نه محتاج، بلكه به خاطر محبت اين كار را مي‏كند.

8- در اين مهماني ميزبان به مهمان افتخار هم مي‏كند.

9- در اين مهماني ميزبان با مهمان سنخيت هم ندارد. يكي خالق است و ديگري مخلوق، او باقي است و ما فاني او جوهر و ما عرض، او عالم و ما جاهل، او عزيز و ما ذليل و...

10- شخصا پذيرايي مي‏كندنَبِّئْ عِبادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ[حجر/49

وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُومنوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ[بقره/186].

نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ من حَبْلِ الْوَرِيدِ[ق/16].

أَنَّ اللّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ[انفال/24].

پس مهمان كسي مي‏شويم كه با ما نزديك است و هر چه دوري است از مهمان است.

11- در دعوت هدف را هم بيان كرده است.

كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَي الَّذِينَ من قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[بقره/183].

12- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):إِنَّمَا فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الصِّيَامَ لِيَسْتَوِيَ بِهِ الْغَنِيُّ وَ الْفَقِيرُ[من لايحضره‏الفقيه، ج2، ص73].

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):صُومُوا تَصِحُّوا[دعائم‏الاسلام، ج1، ص342].

تمرين اخلاص و...

13- از تكرار ميزباني خسته نمي‏شود، بلكه بيشتر دوست دارد.

يُحِبُّ التَّوّابِينَ[بقره/222].

14- هم استقبال مي‏كند و هم وسيله مي‏فرستد.

- استقبال: در حديثي داريم كه اگر شما يك گام به سوي من آييد من چند گام...

15- وسيله: انواع نعمتها و رهبران و...

16- ميزباني است كه از كار خود پشيمان نمي‏شود.

17- در اين ميزباني همه را دعوت كرده، آن هم با يك كارت و يك انشاء.

18- اين ميزبان علاوه بر پذيرايي در مدت مهماني، ذخيره يك سال را هم در شب قدر مرحمت مي‏كند.

19- اين ميزبان جلوي مزاحمان را نيز مي‏گيرد:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):الشَّيَاطِينَ مَغْلُولَةٌ[أمالي صدوق، ص93].

20- وسايل پذيرائي، شب قدر، نزول قرآن، نزول ملائكه، استجابت دعا، لطافت روح، همدردي با ديگران.

21- زمان پذيرايي، ماه رمضان، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَيْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ[أمالي صدوق، ص93].

22- چگونگي پذيرايي غذاي روزه دار، گرسنگي و تشنگي و شستشوي انسان با آنها. غذاي ديگر در اين مهماني تلاوت قرآن است.

23- نتيجه ميهماني: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص):أَنْفَاسُكُمْ فِيهِ تَسْبِيحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِيهِ عِبَادَةٌ وَ عَمَلُكُمْ فِيهِ مَقْبُولٌ وَ دُعَاوكُمْ فِيهِ مُسْتَجَابٌ[أمالي صدوق، ص93].

24- قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): الصائم في عبادة الله و إن كان نائما علي فراشه ما لم يغتب مسلما[ثواب‏الاعمال، ص50].

25- موفق‏ترين‏ها، آنان هستند كه سبك بار شده‏اند.

26-قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): ظُهُورَكُمْ ثَقِيلَةٌ من أَوْزَارِكُمْ[أمالي صدوق، ص93].

آداب ورود به رمضان :

1- مهمان بايد سر وقت و به موقع بيايد؛ از اول ماه تا عيد فطر ، لكن روزه عيد فطر حرام و...

2- مهمان بايد خود را آماده كند (دعاي صحيفه)

3- مهمان خدا شدن، افتخار و شادي است.

قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع): عِيدَ أَوْلِيَائِهِ[صحيفه سجاديه، دعاي 45].

4- مهمان بايد مقررات مهمانخانه را فراگيرد. احكام و آداب و مبطلات روزه.

5- مهمان بايد رفتار خود را در مهمانخانه بهتر كند، لباس و غذا و حركاتش عالي باشد.

قَالَ الصَّادِقُ(ع): لا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ[كافي، ج4، ص87].

6- مهمان نبايد بعد از مهماني رابطه خود را با ميزبان قطع كند.

1- عَنْ عَبْدِ السَّلامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ:" دَخَلْتُ عَلَي أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَي الرِّضَا(ع) فِي آخِرِ جُمُعَةٍ من شَعْبَانَ فَقَالَ لِي: يَا أَبَا الصَّلْتِ إِنَّ شَعْبَانَ قَدْ مَضَي أَكْثَرُهُ وَ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ منهُ فَتَدَارَكْ فِيمَا بَقِيَ منهُ تَقْصِيرَكَ فِيمَا مَضَي منهُ وَ عَلَيْكَ بِالاقْبَالِ عَلَي مَا يَعْنِيكَ وَ تَرْكِ مَا لا يَعْنِيكَ وَ أَكْثِرْ من الدُّعَاءِ وَ الاسْتِغْفَارِ وَ تِلاوَةِ الْقُرْآنِ وَ تُبْ إِلَي اللَّهِ من ذُنُوبِكَ لِيُقْبِلَ شَهْرُ اللَّهِ عَلَيْكَ وَ أَنْتَ مُخْلِصٌ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَدَعَنَّ أَمَانَةً فِي عُنُقِكَ إِلا أَدَّيْتَهَا وَ لا فِي قَلْبِكَ حِقْداً عَلَي مُومن إِلا نَزَعْتَهُ وَ لا ذَنْباً أَنْتَ مُرْتَكِبُهُ إِلا أَقْلَعْتَ عَنْهُ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تَوَكَّلْ عَلَيْهِ فِي سَرَائِرِكَ وَ عَلانِيَتِكَ وَ من يَتَوَكَّلْ عَلَي اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْراً"[عيون‏أخبارالرضا(ع): "، ج2، ص51].

2- قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع):اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِ‏منا مَعْرِفَةَ فَضْلِهِ وَ إِجْلالَ حُرْمَتِهِ، وَ التَّحَفُّظَ مِمَّا حَظَرْتَ فِيهِ، وَ أَعِنَّا عَلَي صِيَامِهِ بِكَفِّ الْجَوَارِحِ عَنْ مَعَاصِيكَ، وَ اسْتِعْمَالِهَا فِيهِ بِمَا يُرْضِيكَ حَتَّي لا نُصْغِيَ بِأَسْمَاعِنَا إِلَي لَغْوٍ، وَ لا نُسْرِعَ بِأَبْصَارِنَا إِلَي لَهْوٍ وَ حَتَّي لا نَبْسُطَ أَيْدِيَنَا إِلَي مَحْظُورٍ، وَ لا نَخْطُوَ بِأَقْدَامنا إِلَي مَحْجُورٍ وَ حَتَّي لا تَعِيَ بُطُونُنَا إِلا مَا أَحْلَلْتَ وَ لا تَنْطِقَ أَلْسِنَتُنَا إِلا مَا قُلْتَ وَ لا نَتَكَلَّفُ إِلا مَا يُدْنِي من ثَوَابِكَ وَ لا نَتَعَاطَي إِلا الَّذِي يَقِي من عِقَابِكَ ثُمَّ خَلِّصْ ذَلِكَ كُلَّهُ من رِيَاءِ الْمُرَاءِينَ وَ سُمْعَةِ الْمُسْتَمِعِينَ وَ لا نُشْرِكَ فِيهِ أَحَداً دُونَكَ وَ لا نَبْتَغِيَ بِهِ مُرَاداً سِوَاكَ الدُّعَاءَ[صحيفه سجاديه، دعاي 44].

3- قَالَ أَمِيرُ الْمُومنينَ(ع):كَانَ رَسُولُ اللَّهِ(ص) إِذَا اسْتَهَلَّ هِلالَ شَهْرِ رَمَضَانَ اسْتَقْبَلَ الْقِبْلَةَ بِوَجْهِهِ وَ قَالَ اللَّهُمَّ أَهِلَّهُ عَلَيْنَا بِالامن وَ الايمَانِ وَ السَّلامَةِ وَ الاسْلامِ وَ الْعَافِيَةِ الْمُجَلِّلَةِ وَ دِفَاعِ الاسْقَامِ وَ الْعَوْنِ عَلَي الصَّلاةِ وَ الصِّيَامِ وَ تِلاوَةِ الْقُرْآنِ اللَّهُمَّ سَلِ‏منا لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ تَسَلَّمْهُ منا وَ سَلِ‏منا فِيهِ حَتَّي يَنْقَضِيَ عَنَّا شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَدْ عَفَوْتَ عَنَّا وَ غَفَرْتَ لَنَا وَ رَحِمْتَنَا[إقبالالاعمال، ص17].

شايد مراد از "سالم بدار ماه رمضان را"؛ يعني به اين امانت خيانت نكنيم.

4- امام سجاد (ع) همين كه هلال ماه رمضان را ديدند فرمودند:

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ اجْعَلْنَا من أَرْضَي من طَلَعَ عَلَيْهِ، وَ أَزْكَي من نَظَرَ إِلَيْهِ، وَ أَسْعَدَ من تَعَبَّدَ لَكَ فِيهِ[صحيفه سجاديه، دعاي 43

در ماه رمضان شب قدر وجود دارد كه عبادت در آن يك شب از عبادت هزار ماه بهتر استلَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ من أَلْفِ شَهْرٍ[قدر/3].

شب قدر يكي از سه شب 19 و 21 و 23 است و احتمال شب 23 بيشتر است.

در آن شب فرشتگان آسمان به زمين نازل و خدمت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه مي‏رسند و در آن شب سرنوشت تلخ و شيرين يك سال مردم تعيين مي‏شود.

براي تلاوت قرآن آدابي است نظير باوضو بودن، آرام خواندن و فكر كردن. همان گونه كه براي دعا نيز آدابي است از قبيل دعاي دست جمعي، دعا به ديگران قبل از دعاي براي خود، روبه قبله بودن، دست‏ها را در برابر صورت بلند كردن و ده مرتبه يا الله گفتن. در حديث مي‏خوانيم هر كس مي‏خواهد دعاي او قبول شود بايد لقمه حلال بخورد و قبل از دعا از لغزشهاي خود استغفار كند. گريه:

گريه از خوف خداوند از كمالات انساني است كه در قرآن و حديث سفارش زياد شده است. گريه از جوان ارزش بيشتري دارد، دل را صفا و انسان را با خدا آشتي و گناهان را مي‏بخشد. گريه نداشتن نشانه سنگدلي است. از بركات ماه رمضان مناجات‏ها و گريه‏ها و استغفارهاي آن است.

 

 عيد روزه ( عيد فطر ) :

قَالَ أَمِيرُ المُؤمِنينَ(ع):فِي بَعْضِ الاعْيَادِ إِنَّمَا هُوَ عِيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِيَامَهُ وَ شَكَرَ قِيَامَهُ وَ كُلُّ يَوْمٍ لا يُعْصَي اللَّهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ[نهج البلاغه، حكمت 428].

منبع : برگرفته از نرم افزار توشه تبليغ نسخه 2 حجت الاسلام والمسلمين آقاي قرائتي، با مقداري تغيير.

نقل مطالب با ذكر منبع بلا مانع است.

پايان

دوشنبه هفتم 5 1392 2:11 بعد از ظهر
X